Selen

występowanie w środowisku:

  • dużo selenu jest w skałach wulkanicznych, zwykle towarzyszy złożom siarki
  • niestety północna Europa, w tym obszar Polski ma gleby ubogie w Selen
  • Szczególnie mało jerst go na terenach polodowcowych, uważa się że został wypłukany z gleby przez topniejący lód

działanie:

  • zmniejsza ryzyko zawału serca oraz ryzyko niektórych rodzajów raka
  • wpływa na działanie układu immunologicznego
  • osoby z niskim poziomem Se we krwi mają podwyższone ryzyko zawału. za zawartość Se w mięśniu sercowym jest szczególnie niska w stanach przedzawałowych.Badania na szczurach pokazują wyraźnie, że poziom selenu  w organizmie przed zawałemdeterminiujae szanse jego przeżycia.
  • zmniejsza bóle reumatyczne i zwiększa ruchliwość stawów obj procesem zapalnym
  • poprawia komfort życia mężczyzn z powiększoną prostatą
  • polepsza jakość i ruchliwość plemników
  • działa przeciwwirusowo
  • działa przeciwdepresyjnie
  • największe stężenie selenu jest w tarczycy – okazuje się niezbędny do syntezy hormonów prod przez ten gruczoł, podobnie jak jod, ale skutki deficytu jodu są znacznie lepiej rozpoznawane u osób  z niedoborem selenu,  często stwierdzano niedoczynność tarczycy. Jej objawy takie jak: wrażliwość na zimno, sucha ska, zakłócenia pracy serca, zmęczenie, zły metabolizm tłuszczów (tycie) mogą być wskazaniem do sprawdzenia poziomu selenu.
  • “Badania nad bydłem wykazały, że endometrioza u krów może wynikać z niedoborów selenu.””Biorąc pod uwagę przytoczone fakty, widzimy, że przyjmowanie przez kobiety 400-1000 jednostek międzynarodowych naturalnej witaminy E oraz 200 mikrogramów selenu to dobry ruch”Andrew W. Saul Ph. D “Wylecz się sam – megadawki witamin”

występowanie w organizmie człowieka

  • selen jest składnikiem selenoprotein, które walczą ze stresem oksydacyjnym
  • wchodzi w skład peroksydazy glutationowej – enzymu tworzącego barierę antyoksydacyjną komorek, znajduje się też w innych enzymach (głownie jako selenocysteina i selenometionina, aminokwasy z selenem zamiast siarki)

źródła selenu:

  • orzechy brazylijskie ale tylko z Brazylii
  • pełnoziarniste zboża, ale biodostępność Se roślinnego jest niska, znacznie lepiej przyswajany jest z produktów zwierzęcych.
  • podroby (wątroba nerki i in)
  • rośliny przyswajają selen z gleby i nie są zdolne do rozróżnienia selenu od siarki, ale rośliny o większej zawartości związków siarki mają też więcej selenu – np. strączkowe, kapustne
  • mięsa, żółtko, jaj, ryby, owoce morza
  • większa zawartość selenu w glebach leśnych powoduje, ze kumulują go grzyby, kurki czy maślaki mogą mieć 6mg/kg suszu.

Wpis ma charakter wyłącznie informacyjny i nie biorę odpowiedzialności za zastosowanie opisanych tu terapii.

źródła:

  • prof Iwona Wawer – Suplementy dla ciebie, Jak nie stać się pacjentem.
  • Andrew W. Saul Ph. D – Wylecz się sam – megadawki witamin
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Tags from the story
, ,
Written By
More from Ola

Jeżówka purpurowa – na odporność

Jeżówka purpurowa (Echinacea purpurea) z rodziny astrowatych (Asteraceae) kwitnie od lipca do października....
Read More

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *