Selen


występowanie w środowisku:

  • dużo selenu jest w skałach wulkanicznych, zwykle towarzyszy złożom siarki
  • niestety północna Europa, w tym obszar Polski ma gleby ubogie w Selen
  • Szczególnie mało jerst go na terenach polodowcowych, uważa się że został wypłukany z gleby przez topniejący lód

działanie:

  • zmniejsza ryzyko zawału serca oraz ryzyko niektórych rodzajów raka
  • wpływa na działanie układu immunologicznego
  • osoby z niskim poziomem Se we krwi mają podwyższozne ryzyko zawału. za zawatość Se w misniu sercowym jest szczególnie niska w stanach przedzawałowych.Badania na szczurach pokazują wyrażnie, że poziom selenu  w organizmie przed zawałemdeterminiujae szanse jego przżycia.
  • zmniejsza bóle reumatyczne i zwiększa ruchliwość stawów obj procesem zapalnym
  • poprawia komfort życia mężczyzn z powiększoną prostatą
  • polepsza jakość i ruchliwość plemników
  • działa przeciwwirusowo
  • działa przeciwdepresyjnie
  • największe stężenie selenu jest w tarczycy – okazuje się niezbędny do syntezy hormonów prod przez ten gruczoł, podobnie jak jod, ale sjutki decicytu jodu są znacznie lepiej rozpoznawane u osób  z niedoborem selenu często stwoerdzaoi niedoczynnosc tarczycy. Jej objawy takie jak: wrażliwosć na zimno. sucha ska. zakłócenia pracy serca, zmęczenie, zły metabolizm tłuszczów (tycie) moga byc wskazaniem do sprawdzcenia poziomu selenu.
  • „Badania nad bydłem wykazały, że endometrioza u krów może wynikać z niedoborów selenu.””Biorąc pod uwagę przytoczone fakty, widzimy, że przyjmowanie przez kobiety 400-1000 jednostek międzynarodowych naturalnej witaminy E oraz 200 mikrogramów selenu to dobry ruch”Andrew W. Saul Ph. D „Wylecz się sam – megadawki witamin”

występowanie w organizmie człowieka

  • selen jest składnikiem selenoprotein, które walczą ze stresem oksydacyjnym
  • wchodzi w skład peroksydazy glutationowej – enzymu tworzącego barierę antyoksydacyjną komorek, znajduje się też w innych enzymach (głownie jako selenocysteina i selenometionina, aminokwasy z selenem zamiast siarki)

źródła selenu:

  • orzechy brazylijskie ale tylko z Brazylii
  • pełnoziarniste zboża, ale biodostepność Se roślinnego jest niska, znacznie lepiej przyswajany jest z produktów zwierzęcych.
  • podroby (wątroba nerki i in)
  • rośliny przyswajają selen z gleby i nie są zdolne do rozróżnienia selenu od siarki, ale rośliny o większej zawartości związków siarki mają też więcej selenu – np. strączkowe, kapustne
  • mięsa, żóltko, jaj, ryby, owoce morza
  • większa zawartość selenu w glebach leśnych powoduje, ze kumulują go grzyby, kruki czy maślaki mogą miec oi 6mg/kg suszu.

źródła:

  • prof Iwona Wawer – Suplementy dla ciebie , Jak nie stać się pacjentem.
  • Andrew W. Saul Ph. D – Wylecz się sam – megadawki witamin
Tags from the story
, ,
Written By
More from Ola

Śpiew bogatki zwyczajnej (sikory bogatki, Parus major)

Bogatka to nasza najpospolitsza sikora. Bogatką jest nie tylko ze względu na...
Read More

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *